Ekologinen yhteiskäyttöauto näyttää suuntaa

Sallan hiihtokeskus hankki vajaa vuosi sitten yhteiskäyttöautokseen Nissan Leafin, jota ladataan uusiutuvalla sähköenergialla hiihtokeskuksen omassa latauspisteessä. Auton käyttäjät ovat yllättyneet iloisesti sen ominaisuuksista – myös talvella.

Ajatus sähköauton hankkimisesta asiakkaita ja yrityksen omia lähiajoja varten kypsyi Sallan hiihtokeskuksessa pikkuhiljaa. Asiakkaiden liikkumista kylälle ja kaupoille haluttiin helpottaa, mutta bensiinikäyttöisen auton ostaminen ei tuntunut mahdolliselta ajatukselta. Ekologiseen matkailukohteeseen sähköauto sopisi huomattavasti paremmin.

– Selvittelimme sähköautojen toimintamatkoja ja talvikäyttöominaisuuksia. Löysimme riittävästi hyviä kokemuksia, jotta pystyimme luottavaisin mielin tekemään hankinnan, Sallan hiihtokeskuksen toimitusjohtaja Kari Koskimaa kertoo. 

Sekä Sallan kunnassa että yrityksen johdossa sähköauton hankintaa pidettiin hyvänä ajatuksena, ja niinpä uusi uljas Nissan Leaf saatiin Sallaan loppuvuodesta 2018.

Sähköauto soveltuu erinomaisesti talvikäyttöön.

Vaivaton startti myös pakkasella

Kokemukset sähköautoilusta ovat toistaiseksi olleet yksinomaan positiivisia, ja auto on osoittautunut erinomaiseksi menopeliksi myös Lapin talviolosuhteissa. Asiakkaat hämmästelevät, miten nopeasti auto lämpiää, vaikka vuokraustarve olisi syntynyt spontaanisti. Polttoainekäyttöinen auto pitäisi joko pitää jatkuvasti lämmitettynä tai yrittää nopeasti lämmittää tyhjäkäynnillä käyttämällä. Sähköauton selkeä etu talvikäytössä onkin juuri liikkeelle lähdön vaivattomuus.

– Sähköauto voidaan ajastaa web-selaimella tai kännykällä lämpiämään etukäteen, mutta jos asiakas haluaa lähteä saman tien, on auto lähtövalmiina ja ikkunat sulana viidessä minuutissa, Koskimaa kertoo.

Talvella sähköauton toimintamatka on lyhyempi kuin kesällä, mutta Sallan hiihtokeskuksen asiakkaiden ja henkilökunnan tekemiin lähiajoihin sillä ei ole merkitystä.

– Meidän käytössämme tämä on loistava väline ja täyttää täysin sen tarkoituksen johon auto hankittiin, hiihtokeskuksen vuokraamon esimies Tuomo Tervo toteaa. 

 

Sähköauto herättää pohtimaan

Moni kotimainen matkailija päätyy sähköauton rattiin Sallassa puhtaasta mielenkiinnosta. Tervo arvioi, että vain 1–2 prosentilla suomalaisista auton vuokraajista on aiempaa kokemusta sähköautoista, ja sekin yleensä hybrideistä. 

– Sähköautoilun uutuus näkyy siinä, että asiakkaat ovat ajon jälkeen yleensä tosi innostuneita ja vaikuttuneita. Vaikka autonvuokrauksen perimmäinen tarkoitus olisi hoitaa kauppa-asiat kylällä, autoa palautettaessa jutellaan usein kuin olisi käyty sähköauton koeajolla, Tervo kuvailee.

Sähköautoa kokeilevat niin miehet kuin naiset, nuoret ja vanhat. Moni kyselee Tervolta akuista ja pohtii sähköautoilun ekologisuutta monelta eri kantilta. Auto herättää keskustelemaan laajemminkin ympäristöasioista.

Kari Koskimaan mukaan sähköauton vuokraamiseen sisältyy paljon muutakin kuin kauppareissu tai siirtyminen paikasta toiseen.

– Me toimimme esimerkkinä ja annamme mahdollisuuden kokeilla. Osalle jää hautumaan ajatus, että sähköauto olisi mahtava. Koeajo voi siten edesauttaa omaa hankintapäätöstä. Tai sitten se voi käynnistää testaajassa jonkin muun ympäristöasioihin liittyvän muutosprosessin.

 

Lue lisää Sallan hiihtokeskuksen yhteiskäyttöautosta ja sen vuokrauksesta täältä.

Avainsanat: EKOenergia, sähköauto

Erämaassa viihdytään

Arvostelujen keskiarvo 4,5 / 5

Arvostelujen keskiarvo 4,7 / 5

Arvostelujen keskiarvo 4,5 / 5

In The Middle Of Snowhere