POW – Talvien pelastaminen jatkuu Sallassa

Viime vuonna Protect our Winters (POW) Finland, EKOenergia ja Porvoon Energia toteuttivat Pelastetaan talvet -kampanjan. Tavoitteena oli saada suomalaiset laskettelijat ja hiihtokeskukset vaihtamaan käyttämänsä sähkön uusiutuvaan EKOenergia-ympäristömerkittyyn sähköön, jossa on minimoitu energiantuotannon vaikutus niin ilmastoon kuin luonnon monimuotoisuuteenkin.

Parempien talvien puolesta toimivan kampanjan keulakuvana on lumilautailija Enni Rukajärvi, jonka esiintulot saivat runsaasti näkyvyyttä. Kampanja näkyi eri mediakanavien lisäksi muun muassa Lahden MM-kisoissa.

Salla oli yksi viidestä hiihtokeskuksesta, jotka siirtyivät ympäristömerkittyyn sähköön osana kampanjaa. Sallan esimerkki on tärkeä kansainvälisessä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, jossa yrityksillä ja muilla suurilla energiankuluttajilla yhä tärkeämpi rooli poliittisten toimijoiden rinnalla.

Kampanja jatkuu länsinaapurissa

Suomalainen Pelastetaan talvet -kampanja on saamassa tänä vuonna jatkoa Ruotsissa. Siellä Protect our Winters -ilmastokampanjan maaosasto ja EKOenergia pyrkivät yhdessä paikallisen EKOenergian myyjän kanssa aktivoida ruotsalaisia hiihtokeskuksia valitsemaan ympäristöystävällisen energiamuodon.

Tulevaisuudessa kampanja pyritään toistamaan muissakin Euroopan maissa. Sallan hiihtokeskuksen esimerkki on tässä työssä tärkeä, sillä toimialojen ympäristötoimet aktivoituvat vasta kun ensimmäiset alan organisaatiot näyttävät mallia. Suunnannäyttäjien seuraaminen on aina ensiaskelta helpompi.

Suomen luonnonsuojeluliiton luoma EKOenergia-ympäristömerkki laajenee kansainvälisesti myös talviurheilualan ulkopuolella. Tänä vuonna usea suuryritys, kuten L’Oréal, Yves Rocher ja Genelec, on siirtynyt käyttämään EKOenergia-merkittyä sähköä. EKOenergia pyrkii myös edistämään uusiutuvan energian voittokulkua Kiinassa, jonne se on palkannut yhden uuden työntekijän.

POW jatkaa suomalaista ilmastotyötään ruoka-alalla

POW Finlandin kauden (2017-18) pääkampanja keskittyy ruokaan ja sen ilmastovaikutuksiin. Ruoan osuus kulutuksen ilmastovaikutuksista on suunnilleen yhtä suuri kuin liikenteen tai asumisen, joten ilmastomyönteisen ruoan suosiminen on tärkeää talvien pelastamisen kannalta. Ruokavaliota muuttamalla ruokailun ilmastovaikutuksen voi jopa puolittaa.

Ruokavalion muuttaminen on asumismuodon tai liikkumistavan muuttamiseen verrattuna helppo tapa pienentää henkilökohtaista hiilijalanjälkeään. Ilmastoystävällinen, kasvisvoittoinen ruokavalio on myös terveellinen ja usein edullinen.

Kampanjan tavoitteena on, että tuhannet suomalaiset talviurheilun ystävät kokeilevat ilmastoystävällistä ruokaa ja saavat kampanjasta kipinän muuttaa ruokavaliotaan. Kampanja lanseerataan juuri ennen koulujen hiihtolomaviikkoja.

Kuva: Joonas Linkola

In The Middle Of Snowhere